22 Mei 2016

Gezond met groente

Gezond met groente. Kom maar op met de groenten! Volgens de nieuwe Schijf van Vijf moet je dagelijks 25 procent meer groente eten, maar niet iedereen is er nog van overtuigd over het waarom we eigenlijk meer groenten op ons bord moeten krijgen en velen van ons eten het ook niet dagelijks en komen al helemaal niet aan die 250 gram groente per dag. Om eerlijk te zijn ,in mijn gezin komt het ook niet altijd voor om iedere keer te bedenken wat voor gezonde groente we zullen eten die dag, maar met jonge kinderen in huis ben je wel verantwoordelijk wat je ze voorschotelt en echt: We gaan de goede kant op! Naast dat groenten krachtpatsers zijn en goed voor je geheugen(Brainpower), is het lekker en vooral gezond, het geeft het je energie!

Gezond met groente

HET BELANG VAN GROENTE

Afvallen zonder dieet is ook je levensstijl veranderen en dat begint met gezonde voeding. In groente zitten weinig calorieën en veel voedingsstoffen, doordat veel groenten voor 90 procent uit water bestaan, krijg je een vol gevoel.
Je voelt je fitter en zit lekkerder in je vel, een mooie bijkomstigheid is dat je huid er ook op vooruitgaat en je levensverwachting wordt groter. Bewegen hoort ook bij een gezonde levensstijl, sporten is een belangrijk onderdeel ervan.
Tegenwoordig weten we ook welke gezonde voedingstoffen we binnenkrijgen met het eten van groenten en wat het voor je gezondheid betekent, een paar op een rij.

-Sla rijk aan vezels en reinigt het spijsverteringskanaal
-Broccoli goed voor het immuunsysteem
-Worteltjes gezond voor je haar, nagels en teint.
-Tomaten zitten vol antioxidanten-houd ons jong
-Boerenkool calcium
-Bieten ondersteunen de lever met ontgifting

Gezond met soorten groente

Je hebt verschillende soorten en maten groenten en allemaal hebben ze bijzondere eigenschappen om ons gezond te houden en komt van over de hele wereld vandaan. Er steken wel een aantal groentesoorten uit op de rest van de groenten. Onderstaande zullen extra bijdragen aan de gezondheid)

-Koolsoorten (bloemkool, boerenkool, broccoli, spruitjes, rode en witte kool, Chinese en spitskool)
-Kiemgroenten(taugé ,tuinkers)
-Paddenstoelen(champignons)
-Bladgroenten(andijvie, sla, spinazie, witlof, postelein)
-Peulvruchten(doperwten, kapucijners, peulen, snijbonen, tuin en sperziebonen)
-Vruchtgroenten(courgette,komkommer,paprika,pompoen,tomaten,aubergine,mais)
-Knolgewassen(rode bieten, radijs, winterpeen, koolraap, pastinaak)
-Stengelgewassen(bleekselderij, venkel ,asperge, rabarber)
-Uien(ui,knoflook, bosui, prei)

VOEDINGSMIDDELEN

In groente zit vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer, calcium en koolhydraten.
Probeer gevarieerd en seizoensgebonden groente te eten en krijg zo alle stoffen die je nodig hebt en kunt genieten van een gezondere levensstijl.

13 Aug 2015

Gezond oud worden

Gezonder oud worden, het is een wens van de meesten onder ons. Oud worden en dat ook zonder al te veel klachten met de gezondheid, dat zou helemaal geweldig zijn. In de loop der jaren is de kans om langer te leven al flink toegenomen. Gewichtsbeheersing speelt een belangrijke rol in het ouder worden.

gezond oud worden

Levensverwachting

In het jaar 1870 is men begonnen met het bijhouden van de leeftijd van een persoon. Over de hele wereld genomen zitten er nogal wat verschillen in de levensverwachting van mensen. We nemen de statistieken die uit Nederland bekend zijn.

In 1870 was de levensverwachting van een Nederlander ongeveer 40 jaar. In de daarop pak ‘m beet 70 daaropvolgende jaren is het gestegen naar een jaar of 70.

Ondertussen zijn we ruim 70 jaar verder en de levensverwachting is verder opgelopen. In 2012 is er onderzoek gedaan door Het Nationaal kompas en daaruit is gebleken dat mannen gemiddeld 79,1 jaar worden en vrouwen 82,8 jaar oud. Er zijn diverse verschillen opgemerkt in etniciteit, leefomgeving en aanleg voor ziekten.

Ouder worden dan vroeger

Er zijn diverse redenen op te noemen waarom er verschillende zijn in de leeftijd die men bereikt. Enkele voorbeelden zijn:

– Etniciteit
– Leefomgeving
– Woonplaats
– Aanleg voor ziekten
– Gezond eten
– Geen overgewicht

Ook zijn we steeds langer gaan leven omdat alle omstandigheden beter zijn geworden. Het afval wordt opgehaald, medische verzorging is beter, schonere straten, riolering is in orde, beter voedsel, betere medicijnen en ga zo maar door.

Gezondheidsgevaren 2015

Buiten alle betere leefomstandigheden en langere leeftijdsverwachtingen liggen er ook gevaren op de loer. Nog nooit is de bevolking zo zwaar geweest. Momenteel heeft meer dan de helft van de Nederlandse bevolking te maken met overgewicht. Bijna 15% van de bevolking heeft zwaar overgewicht: obesitas (bij een BMI hoger dan 30, de BMI kunt u meten op verschillende punten op het internet). In Amerika is het probleem nog groter: 67% van de vrouwen en 75% van de mannen heeft overgewicht en een groot deel daarvan zelfs obesitas.

Het zijn schokkende cijfers en de gezondheidsrisico’s mogen niet onderschat worden. De belangrijkste ziekten in Nederland die met overgewicht te maken hebben: hartziekten, vaatziekten, bepaalde soorten kanker, diabetes type 2, onvruchtbaarheid, artrose, psychoses en slechter in het vel zitten.

Bij kinderen is het aantal met overgewicht ook flink toegenomen. Tijdens een meting in 2010 had 14% van de kinderen te kampen met overgewicht waarvan 2% zelfs aan obesitas lijdt.

Gezonde levensstijl

gezonde levensstijlOm gezond oud worden te bewerkstelligen en de kans te vergroten om de gemiddelde levensverwachting te behalen is er een goede en verstandige oplossing: kiezen voor een gezonde levensstijl. Het is wellicht gemakkelijker gezegd dan gedaan voor de zwaarlijvigen onder ons. Een eetpatroon doorbreken is wellicht een van de moeilijkste dingen die er zijn. We moeten immers een eetpatroon doorbreken waar we ons jaren aan hebben gehecht.

Weet u niet hoe u gezonder kunt gaan leven? Hier kunt u alles vinden over gezond leven en gezond oud worden. De website staat bijvoorbeeld vol informatie over gezond oud worden en een slank lichaam. Kinderen met overgewicht is een belangrijk punt die uitgebreid wordt behandeld op de website. Ook vindt u er diverse diëten die, afhankelijk van de wensen, helpen om op een gezonde en effectieve manier van overtollige kilo’s af te komen. Afvallen staat centraal en de insteek is om dit op een veilige en blijvende manier te doen.

Gezond ouder worden

Het is verstandig om zo veel mogelijk proberen af te rekenen met overgewicht en te beginnen met afvallen. Zoals gezegd is dit niet gemakkelijk, maar met de juiste hulp en vooral een goede instelling kunt u samen met vele andere mensen ervoor zorgen dat we de komende 70 jaar weer een stap hebben gezet en een langere leeftijdsverwachting kunnen bijschrijven. Succes met afvallen!

26 Mei 2015

Gezond oud worden met Paleo recepten

Gezond oud worden kun je doen door middel van het paleo dieet. Deze vorm van diëten is gebaseerd op de wijze waarop onze verre voorouders vroeger leefden. Zij leefden gezonder dan wij en gingen niet dood aan allerlei welvaartsziektes die wij wel hebben. Zij aten vanuit de natuur en dat betekent rauwe producten, veel vlees en vis en veel bessen en zaden.

Volg het Paleo dieet

Het paleo dieet laat zich gemakkelijk volgen. Het is een vorm van diëten waarbij je opPaleo dieet zoek gaat naar betere voeding dan je nu doet. Daarvoor kun je terecht in diverse winkels, maar ook gewoon in de supermarkt. Je zal vooral op zoek gaan naar noten en zaden, vlees en vis, bepaalde groenten en fruit. Met het dieet voorkom je het nuttigen van koolhydraatrijke producten, zoals brood en pasta. Die koolhydraten zijn namelijk helemaal niet zo gezond voor ons. Ze zijn als toevoeging aan ons eten gedaan, omdat ze ervoor zorgden dat er op een snelle manier eten geproduceerd kon worden. Onze lichamen zijn daar helemaal niet aan gewend.

Paleo recepten

Ingewikkeld, zo’n dieet, horen we je denken. Maar zo is het niet. In de loop van de afgelopen jaren zijn er zoveel Paleo volgers bijgekomen dat de diëten en recepten voor het dieet voor het oprapen liggen. Binnen de kortste keren kun je aan de slag met het Paleo dieet door gewoon de recepten te maken die op internet te vinden zijn. Je vindt er de meest heerlijke creaties, die ervoor zullen zorgen dat jij gezond oud wordt.

28 Apr 2015

Gezonder ouder worden

Onze leeftijden blijven stijgen, wat betekent dat we steeds ouder worden.

Een gevaar waar we minder bij stil staan is de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Deze ziektes komen steeds vaker op jongere leeftijd voor. Dit is een rechtstreeks gevolg van onze ongezonde levensstijl. Het tevens als zo ver dat het doodsoorzaak nummer één is in Nederland.

Gezonder ouder worden

We hebben meerdere voordelen van lang gezond blijven.

Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg die voor iedereen redelijk betaalbaar blijft. Of ook op latere leeftijd nog vitaal en fris voelen. U kunt makkelijk tot op latere leeftijd dingen doen die ongezonde personen niet meer kunnen. Fietsen, wandelen, spelen met de kleinkinderen.

 

Niet iedereen kan er wat aan doen dat de gezondheid omlaag gaat,

maar we hebben dit wel zelf voor 70% in de hand. Die andere 30% ligt buiten onze macht. Denk hierbij aan erfelijke aandoeningen. Hetgeen we wel in de hand hebben is om ons lichaam gezond te houden. Gezond houden door gezond te eten en wanneer u te zwaar bent beginnen met afvallen.

 

In dit deel van de aarde halen we ongeveer 80% van onze calorieën uit verkeerde voeding:

verkeerde vetten, teveel koolhydraten, verkeerde eiwitten etc. Dit is iets waar we wat aan kunnen doen!
We raden aan om te beginnen met voldoende groente en fruit. In groente en fruit bevinden zich vitaminen en mineralen welke we nodig hebben om goed te functioneren. Het lichaam heeft immers de juiste voedingsstoffen nodig om het lichaam draaiende te houden, scherp te blijven en te herstellen.

 

De inname van koolhydraten drastisch verminderen kan u helpen om gezonder te leven en daarbij ook gewichtsverlies te bewerkstelligen.

In de categorie verkeerde voeding vallen gedeeltelijk ook koolhydraten. Het lichaam heeft koolhydraten wel nodig, maar we nemen ze in overvloed. Iets waar te voor staat zal nooit goed zijn. Mocht u niet weten hoe u de inname van calorieën kunt verminderen, kunt u ter aller tijde overwegen een koolhydraatarm dieet te volgen.

Beweging is voor iedereen belangrijk. Dit begint al in de jonge levensjaren en zal tot u erg oud bent doorwerken. Beweging zorgt onder andere voor de verbranding van calorieën en spieropbouw. Er zijn nog diverse voordelen te bedenken maar daar gaan we vandaag niet op in. Wanneer u meer calorieën verbrand dan wat er binnenkomt, gaat u afvallen. Er zijn diverse soorten beweging te bedenken. Bekijk hier wat u aan calorieën kunt verbranden:

Activiteit Aantal                                                 calorieën verbrand

30 minuten poetsen                                                    180
30 minuten naar werk fietsen                                     272
30 minuten voetballen                                                400
30 minuten wandelen                                                 140
30 minuten joggen                                                      280

Om het maximale rendement te behalen, is het verstandig om elke dag minimaal 30 minuten te bewegen.

Een combinatie van meerdere activiteiten is voor het verbranden van calorieën en een gezonde levensstijl nog effectiever. Boodschappen doen op de fiets, lopend of fietsend naar het werk, kennissen bezoeken en de auto laten staan gaan u zeker helpen.

Tot slot willen we u bewust maken van uw drinkgedrag. Teveel alcohol en suikerhoudende dranken zullen een negatief effect op uw lichaam hebben. Matig consumptie en ga over op minimaal 2L water per dag!

23 Mrt 2015

Gezond ouder worden

Wat een verschil met een halve eeuw tot een eeuw geleden: we leven vele jaren langer dan voorheen.
Dat we met zijn alleen steeds ouder worden heeft met verschillende factoren te maken.
Maar een van de meest belangrijke redenen zijn wel het snel opsporen en behandelen van ziekten.
Helaas kunnen we veel ziekten niet voorkomen.
We kunnen wel zorgen dat we zo gezond mogelijk leven, om zo oud mogelijk te worden.

 

Gezond leven is een absolute must.

Zorg dat je voldoende slaapt, voldoende beweging krijgt,
zo min mogelijk stress ondervind en de juiste voeding eet.

 

Waarom zijn bovenstaande zaken belangrijk?

Voldoende slaap: in je slaap herstelt je lichaam. Wanneer je gezond wilt blijven, is beweging een essentieel onderdeel.
Om weer te kunnen herstellen is voldoende slaap belangrijk. In je slaap herstellen weefsels en spierweefsels.
Wanneer je regelmatig te weinig slaapt, maakt je lichaam meer cortisol stresshormoon aan. Cortisol breekt spierweefsel af,
wat vooral bij zeer sportieve mensen een slechte uitwerking heeft. Daarbij kan weinig slaap ook tot overgewicht leiden.
Te weinig slaapt leidt tot productie van cortisol, door de werking van cortisol komt er meer glucose vrij in je lichaam.
Glucose wordt in eerste instantie in je spieren en lever opgeslagen.
Wanneer er een overvloed aan glucose is dient dit ergens in het lichaam te worden opgeslagen. Lukt dit niet in de weefsels,
dan wordt het opgeslagen als vet. Een overschot aan glucose bevorderd tevens je hongergevoel wat wellicht leidt tot vreetbuien.
Het is zelfs zo dat als dit proces te lang doorgaat, je suikerziekte oftewel diabetes type 2 kan krijgen.

 

Voldoende beweging.

Beweging zal een fijne en ontspannende werking hebben. Wanneer je aan beweging doet wat je leuk vind tenminste.
Bij een fijne afleiding valt de dagelijkse stress even weg. Tevens ben je ook nog met je lichaam bezig.
Aangezien je meer calorieën verbrand dan wanneer je stilzit, helpt het je ook om op gewicht te blijven.
Bewegen helpt je om je cholesterol lager te houden, je immuunsysteem te versterken, fitter en ontspannender te voelen.

 

Stress vermijden.

Stress kan door verschillende zaken komen: financieel, relatie, werkdruk etc.
Wanneer je continu stress ervaart dan kan dit erg vervelende consequenties hebben, wat uiteindelijk in tot een burn-out kan leiden.
Naast een burn-out kan stress tot andere lichamelijk ongemakken leiden zoals vermoeidheid, slapeloosheid, futloos voelen en concentratie problemen.
Stress heeft ook een slechte directe invloed op ons lichaam, het immuunsysteem word aangetast en stress heeft een negatieve invloed op ons cholesterol gehalte.

 

De juiste voeding eten.

Gezond eten is een belangrijke factor voor succesvol ouder worden.
Het eten van de juiste voeding en de juiste hoeveelheden voeding kunnen veel narigheid voorkomen.
In eten zitten vitaminen, mineralen, eiwitten, ijzer, vezels, calcium en foliumzuur.
Deze ingrediënten helpen mee om jong van geest te blijven, sterke botten te houden en het immuunsysteem goed te houden.

 

Om gezond te blijven en oud te worden zijn er tig mogelijkheden
en kansen. 
Elk jaar dat we ouder worden is de kans groter dat
we bepaalde ziekten oplopen. 
Diabetes type 2 en hart- en vaatziekten
kun je niet geheel uitsluiten, 
maar de kans kan je wel aanzienlijk
verkleinen. Neem bovenstaande punten in ieder geval mee,

ik ga je snel verder helpen met succesvol ouder worden!